Wisseling van de wacht

door: de redactie

Venray – Bij Stichting Sint Martinus voor hulp aan straatkinderen in Rio de Janeiro heeft dezer dagen een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Drie bestuursleden onder wie voorzitter René Poels uit Meerlo en vicevoorzitter Bernard Ruyten uit Venray hebben het stokje overgedragen. Bestuurslid Jeannette Boumans uit Beek-Ubbergen neemt de voorzittershamer over en Marjolijn Hylkema eveneens uit Beek-Ubbergen wordt de nieuwe secretaris. Rob Hendriks uit Lomm blijft penningmeester van de stichting. René Poels blijft als ambassadeur betrokken bij het werk van de stichting.

De Sint Martinusstichting bestaat inmiddels 30 jaar en is destijds opgericht om het werk van de Limburgse missionaris Martien Cox in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro te ondersteunen. Hij was een van de eersten in Rio die straatkinderen opving en daarvoor een hulporganisatie heeft opgezet, de Associação Beneficente AMAR. De Meerlose 73-jarige journalist  René Poels is al dertig jaar actief binnen deze stichting waarvan de laatste tien jaren als voorzitter. Omdat hij nog ander vrijwilligerswerk verricht heeft hij eind vorig jaar aangegeven te willen stoppen met de werkzaamheden voor deze stichting. “Met pijn in het hart neem ik afscheid. Maar soms moet je keuzes maken. Ik kijk met erg veel voldoening terug op het werken voor de straatkinderen in Rio. We hebben veel kinderen kunnen helpen”, aldus Poels. Bernard Ruyten is ook al 15 jaar bestuurslid geweest van de Martinusstichting. Samen met Poels bezocht hij de projecten in Rio de Janeiro enkele keren. “We waren steeds onder de indruk met hoeveel liefde en inzet de medewerkers van de straatkinderen organisatie AMAR hun werk doen”, aldus Ruyten. “Het is daarom fijn dat de Sint Martinus Stichting dit mooie werk in Rio de Janeiro blijft steunen.”

De Stichting Sint Martinus werkt al die jaren samen met de straatkinderen organisatie AMAR. In het verleden werd vooral het werken op straat gesteund vanuit Nederland. De kringloopwinkels in Venray en Grubbenvorst hebben de afgelopen jaren de projecten van AMAR in Rio gesteund. Het is nu de bedoeling om meer aandacht te schenken aan ex-straatjongeren tussen de 12 en 18 jaar en hen op weg te helpen naar een baan. De Martinusstichting werkt samen met de Belgische ontwikkelingsorganisatie KIYO. Het grote voordeel van deze samenwerking is dat elke euro die de Martinusstichting doorsluist door KIYO wordt verviervoudigd. De Martinusstichting heeft sympathisanten die geregeld een donatie overmaken en is altijd op zoek naar particulieren, organisaties, serviceclubs, kringloop winkels en fondsen die kunnen helpen.