Meerlo/Amsterdam – De goede doelen organisatie van de stewards en piloten van KLM en Martinair, Wings of Support, steunt de komende drie jaren de straatkinderenorganisatie AMAR in Rio de Janeiro. Dat gebeurt via de stichting Sint Martinus die vanuit Limburg het werk voor de straatkinderen in deze Braziliaanse stad al meer dan dertig jaar steunt.

Wings of Support steunt onderwijsproject

Wings of Support betaalt gedurende drie jaar het jaarsalaris van een van de docenten van AMAR. Deze straatkinderen organisatie is dertig jaar geleden opgericht door de Limburgse missionaris Martin Cox. “AMAR is heel blij met deze steun”, weet voorzitter René Poels van de Stichting Sint Martinus. Brazilië verkeert in een crisis en organisaties als AMAR krijgen daardoor steeds minder geld. Voorheen kreeg AMAR behoorlijk wat subsidie van het Braziliaanse bedrijf Petrobras, maar sinds dit bedrijf in corruptieschandalen is verwikkeld zijn alle subsidie kanalen dichtgedraaid. De straatkinderen zijn daar de dupe van geworden. Dankzij giften van particulieren en organisaties en donaties van donateurs kan de Sint Martinusstichting jaarlijkse zes projecten bij de straatkinderen organisatie ondersteunen. Wings of Support heeft drie jaar geleden ook financieel een bijdrage geleverd voor de aanleg van een sportaccommodatie bij een van de opvanghuizen van AMAR. Bovendien hebben ze vorih jaar geholpen bij de aanschaf van een personenbusje. Piloten en stewardessen van de KLM die op Rio de Janeiro vliegen bezoeken het project geregeld. Daardoor ontstaat er een band.

*Slenteren

Wings of Support steunt onderwijsproject

Door de slechte economische situatie in Brazilië zijn ook alle subsidies aan straatkinderen projecten geschrapt. De Stichting Amar is hierdoor genoodzaakt om flink te besparen . Zo is er is al een gebouw verkocht waar hun kantoor was gehuisvest en er wordt flink gesnoeid in het personeel. “ Braziliaanse kinderen gaan of ’s ochtends of ’s middags naar school en slenteren in de vrije uren op straat of in hun favela. Reden dat AMAR is gestart met naschoolse opvang en begeleiding. “Het belangrijkste is om het naschoolse onderricht aan de kinderen uit de omliggende favela´s te blijven voortzetten. Dit om te voorkomen dat de kinderen gaan zwerven”, stelt Wings of Support. Door het salaris van een van de docenten te betalen krijgt AMAR weer wat ademruimte en kunnen ze zich richten op de toekomst. De naschoolse opvang ontvouwt zich in twee kernen van de Associacao Beneficente AMAR: Het Huis Dom Helder Camara in Grajau en het Huis Sint Mathias in Duque de Caxias in de ‘Baixada Fluminense’. In de kern van Grajau geeft AMAR naschools onderricht aan 75 kinderen, dit gebeurt in twee groepen,één ’s ochtends en één ’s middags in de leeftijdsgroep van 7 tot 14 jaar, de kinderen komen uit de naburige favela´s. In Duque de Caxias krijgen 61 kinderen bijstand , in dezelfde leeftijdsgroep en ook in twee groepen, ’s morgens en ’s middags. Alle kinderen komen van de lokale en verarmde gemeenschappen zoals favela’s. Sommige kinderen leven al af en toe op straat. Het project is gericht om de kinderen goed ye begeleiden zodat ze straks kansen krijgen om een vak te leren.