Meerlo/Steyl – De Sint Martinusstichting, voor hulp aan straatkinderen in Rio de Janeiro (Brazilië), houdt op zaterdag 11 november de tweejaarlijkse Martinusdag. Deze vindt plaats in de theaterruimte van het Wereldpaviljoen in Steyl en is voor iedereen gratis toegankelijk.

Roberto

Te gast is de oprichter/directeur van de straatkinderenorganisatie AMAR in Rio de Janeiro, Roberto dos Santos. Bovendien is Hanna Pauwels van het vliegend personeel van de KLM aanwezig om te vertellen over de goede doelen organisatie Wings of Support van de stewardessen en piloten van onze nationale trots. De muzikale ambassadeur van de straatkinderen, musicus/componist Nard Reijnders uit Broekhuizenvorst verzorgt weer een bijzondere muzikale bijdrage. Deze Martinusdag wordt geopend met Braziliaanse geluiden van de Samba-band Grupo Samba Percussion uit Straelen onder leiding van Twan Wijnhoven uit Reuver.

De straatkinderen in Rio zijn de dupe van de economische crisis van het land en de financiële gevolgen van de Olympische Spelen in deze metropool. Het kost de straatkinderenorganisatie AMAR veel moeite om het hoofd boven water te houden. Roberto dos Santos springt al meer dan 30 jaar in de bres voor de kinderen van de straat. Het is zijn passie, zijn levensopdracht. Hij was actief als jeugdpastor in de jeugdgevangenissen van Rio toen de Limburgse missionaris Martin Cox hem benaderde om samen met zuster Adma een organisatie op te richten voor straatkinderen. In die tijd werden de straatkinderen als ratten afgeschoten door moordcommando’s.

roberto met enkele straatkinderen

Samen begonnen ze de organisatie Sao Martinho in het hartje van Rio de Janeiro, in het stadsdeel Lapa. De organisatie groeide uit en werd meerdere keren door UNICEF geroemd. Ruim tien jaar geleden ging Sao Martinho een andere koers varen en werd de organisatie AMAR opgericht, speciaal bedoeld voor straatkinderen. Roberto is dag-in dag-uit betrokken bij het werk. Hij stuurt de straathoekwerkers aan. Bovendien bezoekt hij twee keer in de week jeugdgevangenissen. Zeer indrukwekkende gebeurtenissen. Tijdens de Martinusdag zal hij hierover uitgebreid verhalen. Mede dankzij de Winkel van Sinkel in Grubbenvorst en Venray en tal van donateurs kan de Stichting Sint Martinus AMAR jaarlijks steunen.
De Martinusdag begint om 13.00 uur met een inloop (koffie/Vlaai) terwijl het programma om 13.30 uur aanvangt. In verband met de organisatie wil de stichting graag weten hoeveel gasten er komen. Geef dit dan even door op via het e-mail adres van secretaris Ton van Dijk: t-v-d@hotmail.com
Informatie over het programma bij de voorzitter René Poels: renepoels1948@gmail.com.