Na de Olympische Spelen is de stad Rio de Janeiro hard achter uitgegaan. De deelstaat Rio is failliet. In NRC Next vandaag een reportage van correspondent Nina Jura over de situatie in Rio de Janeiro. Ze doet dit aan de hand van excursies die worden gegeven voor toeristen in een van de grootste krottenwijken in deze metropool: favela Rocinha.

stuk uit de NRC van 13-11-2017

Ondanks de gevaarlijke situatie in de favela’s gaan de toeristen graag mee op excursie. Altijd spannend. Maar de situatie is schrijnend. Er heerst een zeer gespannen sfeer en de drugsbendes hebben hier en daar het helft weer in handen genomen.
In Brazilië worden per dag 168 mensen vermoord. Volgens NRC is meer dan eenvijfde van alle slachtoffers van politiegeweld is woonachtig in Rio de Janeiro.  Per dag meer dan dertig moorden! Waaronder ook geregeld onschuldige burgers en straatkinderen.

Tijdens de Martinusdag in Steyl deed AMAR directeur Roberto dos Santos nog een dringend oproep op iedereen om zijn werk voor de straatkinderen te blijven ondersteunen. “Elk kind dat wij van straat halen is er een. Bij ons zijn de kinderen veilig”, aldus Roberto. Als u Roberto en zijn team wilt helpen kan dat via een gift.