Documentaire Pablo maakt tongen los

Grote interesse voor indrukwekkend document

“Ook een sportevenement moet fair trade zijn”

Marijn Poels en Jan Daniels aan het werk in Rio de Janairo

De documentaire ‘Pablo, van straatjongen tot advocaat’ van de in Berlijn woonachtige Limburgse filmmaker Marijn Poels heeft veel in beweging gezet. Poels produceerde een veertig minuten durende documentaire over het leven van Pablo en de sociale schoonmaak rondom het WK Voetbal. Hij deed dit in opdracht van de Stichting Sint Martinus Nederland.
De film is vertoond in bioscopen in binnen- en buitenland, tijdens de Martinusdag in Meerlo, bij de universiteiten in Amsterdam en Utrecht, bij de Lionsclub in Breda, het Wereldpodium in Tilburg, in een museum in Gent, op de Limburgse L1 TV en de lokale omroepen in Nrd-Limburg. Marijn Poels was te gast in de Late Night Show van RTL bij Humberto Tan en in praatprogramma’s van L1 TV en de lokale omroepen. Ook was Marijn te horen op de nationale radiozender Radio 1 in zowel een dag- als een nachtprogramma. Bovendien is de film vertoond op het ministerie van Economische Zaken en in de Tweede Kamer. Dankzij deze laatste voorstelling hebben de Kamerleden Omtzigt (CDA) en Servaes (PvdA) aan minister Frans Timmermans van Buitenlandse zaken vragen gesteld.

Pablo

“Rio de Janeiro wil af van openlijke armoede op straat. Vooral nu de stad wereldwijd in de belangstelling staat in verband met het Wereldbeker voetbal dit jaar en de Olympische spelen in 2016. De regering doet er alles aan om de toeristen en investeerders zich veilig te laten voelen tijdens deze wereldevenementen. Zij wil de stad zuiveren van straatarmoede. Hiervoor heeft het stadsbestuur een brutale repressiestrategie ingezet waarmee het straatkinderen oppakt en in jeugdgevangenissen plaatst. Politie trekt vaak ´s nachts ten strijde met volautomatische geweren, knuppels, traangas en elektrische schokwapens die ze gebruiken om kinderen op te pakken. Vaak verdwijnen kinderen in het niets”, aldus Poels.

De sociaal geagendeerde filmer pleitte in de Tweede kamer om deze wantoestanden in politiek Nederland en de EU ter discussie te stellen en sociale organisaties financieel te ondersteunen voor de opvang van straatkinderen. Poels vindt verder dat op langere termijn bij het kiezen van landen voor dergelijke grote sportevents een clausule moet worden opgenomen dat het land zijn sociale verplichtingen nakomt. “Ook zo’n sportevenement moet fair trade zijn”, aldus Poels.

IMG_6914bPoels is blij met de aandacht in de Tweede kamer:“Eindelijk hebben straatkinderen een stem gekregen. Een kleine overwinning al ben ik me er van bewust dat het politieke debat nog moet worden omgezet in daadwerkelijke actie”, aldus de filmmaker. Hij hoop dat mede door zijn initiatief en het werk van de Stichting Sint Martinus de straatkinderen in Rio de Janeiro een betere toekomst krijgen en dat de mensen het werk van de stichting Sint Martinus blijven steunen met donaties.

klik hier om de film op Vimeo te bekijken